styrkaochstrid.blogg.se

Landet lätt och lagomt

Kategori: Politik

Sverige - Landet lätt och lagomt, med alla lagoma människor, men lagom inkomst, med lagom utbildning, med en lagom familj med lagoma utgifter osv osv
 
Sverige - Världens mest patetiska land?
 
 
Jantelagen och att allt ska vara lagomt i vårt land är något som jag stör mig mycket på! Jag tycker egentligen att det är fruktansvärt patetiskt. Är man inte lagom så passar man inte in i vårt lagoma samhälle. Många tycker man är konstig, tar för stor plats och så vidare..
Visste ni att ordet lagom endast finns i det svenska språket? Det säger en hel del om vårt samhälle i mina öron.
 
Det värsta med jantelagen är just det att ingen får vara bättre än någon annan. Alla måste vara lika bra och lika dåliga. Jag förstår inte varför människor har så svårt att accpetera att vissa är bättre och andra är sämre på saker som jobb, skola, idrotter osv. Varför puschar man inte de som är duktiga och ambitösa istället för att snacka skit bakom deras rygg eller tryck ned dem i skosulorna? Självklart är det långt ifrån alla som håller på så, men det är fortfarande alldeles för många. Tyvärr.
Varför måste man passa in? varför måste man vara som alla andra?
 
Jag själv sportar och är väldigt ambitiös i det och i skolan. Men speciellt i skolan får man höra ord som "plugghäst", "fjäskare" mm för att man vill lära sig och vill vara duktig och bli bra. Det är SÅ fel på alla sätt och vis. Jag vet många ungdomar som inte visar sin fulla kapacitet i skolan bara för att de vi slippa att höra alla kommentarer av skolkamrater. DET ÄR HEMSKT! Detta får man bara för att man vill vara duktig, har mål och är ambitiös. Borde man inte pucha en sådan människa om någon? För i slutändan är de många av dessa personer som blir läkare, chefer och forskare. Någonting som är väldigt viktigt för vårt samhälle.
 
Jantelagen borde förbjudas!!! Alla borde börja pucha och berömma varandra. Sluta vara så avundsjuka och vara glada för andras skull istället! Jag är en person som alltid kommer göra allt emot jantelagen, jag uttrycker mina åsikter, har min stil och har höga mål i livet!Jag är av den tron att inget är omöjligt bara man tror på det och är beredd att kämpa för det! Det kommer alltid finnas någon som är bättre och sämre än dig, det är livet och det är något man får acceptera. Men det finns bara en sak som kan stoppa just dig för att bli så bra du vill bli, och det är inte jantelagen, det är du själv!
 
Peace
 
Kommentera inlägget här: